تصورات و دیدگاه ها ی طرحواره درمانی

این وبلاگ دیدگاه های متفاوتی درباره ی زندگی و نگرش آن منتشر می کند برای زندگی بهتر

تصورات و دیدگاه ها ی طرحواره درمانی

این وبلاگ دیدگاه های متفاوتی درباره ی زندگی و نگرش آن منتشر می کند برای زندگی بهتر

کنترل باور های غلط زندگی با طرحواره درمانگر

در طرحواره درمانی به این نتیجه رسیده ام افرادی که طرحواره محرومیت هیجانی دارند، به دلیل احساس تنهایی، ناراحتی، غمگینی و افسردگی مراجعه می‌کنند. ولی معمولاً علت آن را نمی دانند.

بی توجهی، بی محبتی و عدم حمایت از سوی دیگران برای آنها غریب و ناآشنا نیست. حتی انتظار آن را نیز دارند. آنها احساس می‌کنند و در واقع معتقد هستند که به قدر کافی محبت، توجه، صمیمیت و حمایت را دریافت نکرده اند. آنها احساس می‌کنند هیچ کس آنها را درک نمی‌کند، دوست ندارد، نمی فهمد و هیچکس را ندارند که آنها را، راهنمایی کند. بنابراین احساس پوچی و بی معنایی سراپای روانشان را در برگرفته است.

انواع طرحواره محرومیت هیجانی

طرحواره محرومیت هیجانی از دیدگاه جفری یانگ (بنیانگذار طرحواره درمانی) به سه دسته عمده تقسیم می شود:

محرومیت از محبت: که در آن افراد مورد توجه قرار نگرفته‌اند؛ آغوش، بوسه و نوازش را دریافت نکرده اند.

محرومیت از همدلی: که در آن افراد معتقدند که هیچ کس نیست که به حرف و درد و دل آنها گوش کند و آنها را بفهمد.

محرومیت از حمایت: که افراد می‌پندارند که هیچکس نیست آنها را راهنمایی کند. تکیه گاه باشد و از آنها حمایت کند. جالب است که حتی اگر مورد محبت، همدلی، حمایت و توجه هم قرار بگیرند، آن را باور ندارند. در بسیاری مواقع طرحواره محرومیت هیجانی با طرحواره ایثار، طرحواره اطاعت و در برخی مواقع با طرحواره طرد / رها شدگی و همینطور طرحواره استحقاق گره می خورد.


طرحواره محرومیت هیجانی


تاثیر طرحواره محرومیت هیجانی در زندگی

مراجعینی که طرحواره محرومیت هیجانی دارند تمایلی به ابراز محبت ندارند. درخواست کردن برایشان بسیار سخت است. کمتر راجع به خود حرف می زنند. ابراز احساس ندارند. انتظارات خود را عنوان نمی کنند. با این استراتژی ها محرومیت خود را بیشتر و پررنگ تر می کنند!

از تمایلات ناخودآگاه آنان این است که پارتنر یا همسری را انتخاب کنند که نمی تواند یا نمی‌خواهد ابراز محبت کند. بنابراین با افرادی خود محور، تنها و نیازمند بهتر ارتباط می گیرند. آنها معمولاً عطای رابطه را به لقای آن می بخشند و از روابط صمیمی گریزان هستند. افرادی که می‌خواهند محرومیت هیجانی خود را جبران کنند معمولاً با پرتوقعی خود آن را نشان می دهند. در این صورت وارد طرحواره استحقاق یا خود بزرگ بینی شده و اگر مورد بی توجهی واقع شوند و یا تفسیر بی توجهی داشته باشند، به سرعت عصبانی شده و واکنش پرخاشگرانه نشان می دهند. نیش و کنایه زدن و رفتارهای پرخاشگرانه منفعلانه از جمله این رفتارها هستند. به عبارت دیگر به دلیل برآورده نشدن نیازهای هیجانی در دوران کودکی و لوس تربیت شدن، انتظار دارند که دیگران نیز نیازهای آنها را برآورده کنند.

اهداف طرحواره درمانی در محرومیت هیجانی

مهمترین اهداف طرحواره درمانی در این طرح واره این است که به مراجعین کمک کنیم تا نیازهای هیجانی خود را شناسایی کنند. آنها باید متوجه شوند که ارضای نیازهای هیجانی شان حق مسلم آنهاست. یعنی همانطور که کودکان به محبت، همدلی و حمایت نیاز دارند بزرگسالان هم نیاز دارند. قدرت برقراری روابط دوستانه با در نظر گرفتن چارچوب ارتباطی مناسب از دیگر اهداف طرحواره درمانی در فرآیند مهم روان درمانی است.

اطلاعات تکمیلی را می توان در کتاب زندگی خود را دوباره بیافرینید جستجو کرد.

شرکت در کارگاه نیمه پنهان عشق نیز می تواند در خصوص نقش طرحواره ها در روابط عاطفی بسیار کمک کننده باشد.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد