تصورات و دیدگاه ها ی طرحواره درمانی

این وبلاگ دیدگاه های متفاوتی درباره ی زندگی و نگرش آن منتشر می کند برای زندگی بهتر

تصورات و دیدگاه ها ی طرحواره درمانی

این وبلاگ دیدگاه های متفاوتی درباره ی زندگی و نگرش آن منتشر می کند برای زندگی بهتر

بررسی معیارهای سرسختانه و ارتباط آن با وسواس با طرحواره درمانگر

هیچ وقت ازهیچ شرایطی راضی نیستم!


در صورت فعال شدن طرحواره معیارهای سرسختانه ( یا به تعبیر علمی طرحواه معیارهای سختگیرانه ) افراد هیچ وقت از شرایط موجود راضی نیستند. معمولا این طرحواره در سه حوزه قابل شناسایی است که در این مقاله به بررسی حوزه وسواسی می پردازیم و در مقاله بعدی حوزه های منزلت طلبی و موفقیت طلبی را مورد بررسی قرار می دهیم :


طرحواره معیارهای سرسختانه از حوزه وسواسی:

در این نوع از طرحواره معیارهای سرسختانه ( یا به تعبیر علمی معیارهای سختگیرانه ) افراد همه چیز را در بهترین و ایده آل ترین حالت ممکن می خواهند. به جزئیات کم اهمیت و پیش‌ پا افتاده گیرهای الکی می‌دهند. ازاشتباه کردن می ترسند. ترجیح می دهند که به هیچ وجه مورد انتقاد قرار نگیرند.

کارشان کنترل کردن است. گویی که کنترل گری موجب کاهش اضطراب آنان می‌شود. چارچوب‌های آنان غیر قابل انعطاف است. کوچکترین ایرادی اعصابشان را به هم می‌ریزد و موجب آشفتگی وعصبانیت آنان می شود. توجه بیش از حد آنها به جزئیات باعث می شود که اصل موضوع فراموش شود. روی آرامش و لذت را نمی بینند و یا شاید خود را از آن محروم می کنند. یکی دیگر از ویژگی هایی که این افراد دارند سرزنش خود و دیگران است. بابت هر موضوع پیش پا افتاده‌ای نشخوار ذهنی دارند. شالوده اصلی این اشتغال ذهنی بد و بیراه گفتن به خود و در مرحله بعدی به دیگران است. آنان با خودشان نامهربان هستند. انگار که با یک ذره بین بزرگ همه رفتارها و افکار خود را زیر نظر دارند. به محض دیدن کوچکترین موضوعی به خود حمله می کنند. عیب جویی می کنند و شخصیت خود را زیرسوال می برند. رفتارهای وسواس گونه ای دارند و وقتی سایر شرایط زندگی را نمی توانند کنترل کنند، اضطراب بیش از اندازه را تجربه خواهند کرد. در این شرایط وسواس به آنها کمک می‌کند تا اوضاع را تحت کنترل خود درآورند؛ اما مسیر را اشتباه انتخاب کرده‌اند. در واقع رفتارهای وسواس گونه شدت و قدرت طرحواره آنان را افزایش می دهند.


اگر برایتان مهم است که در کنار خانواده، پدر و مادر، همسر و فرزندان؛ در محل کار کنار همکاران و دوستان وجهه عاطفی و اجتماعی خودتون رو حفظ کنید، پیشنهاد می کنم در کنار یک طرحواره درمانگر صاحب صلاحیت مهارت های زندگی را بیاموزید.

مازیار جلوه

زندگی خود را دوباره بیافرینید با بینش رویش رهایی


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد